Hoe gaan wij om met onze privacy? We roepen namelijk wel dat het ons heel erg aan het hart gaat, of juist dat we niets te verbergen hebben. Maar is dat eigenlijk wel zo?
Hebben we niet allemaal dingen te verbergen? Geven we tegelijkertijd niet een hele hoop van onze vrijheid op in ruil voor gemak en veiligheid? En zijn we ons eigenlijk wel bewust van alle informatie die wij zomaar prijsgeven?
De privacyweken op NPO3Vanaf maandag 17 oktober gaan we proberen antwoord te geven op bovenstaande vragen. Dat doen we met een aantal programma's en docu's die het thema 'privacy' gaan behandelen, variërend van een les in online veiligheid tot een spannende zoektocht naar een zo anoniem mogelijk leven.
Wat gaan we kijken?Dit is de programmering tijdens de privacyweken:
HuntedKun je zomaar verdwijnen? Twaalf gewone burgers slaan op de vlucht om drie weken uit handen te blijven van een speciale opsporingsdienst. Dit team, bestaande uit voormalig (top-)rechercheurs, medewerkers van de inlichtingsdienst en online speurders, zet alles op alles om ze te vinden en gebruiken daarbij alle middelen die de politie vandaag de dag tot zijn beschikking heeft.
PrivacytestMaandag 17 oktober om 21:30u
Vrijdag 21 oktober om 23:05uArt Rooijakkers onderzoekt hoe privacybewust Nederland is. De test behandelt onder andere de vele beveiligingscamera's in ons land en het gebruik van social media. Zijn de deelnemers in de studio en de kijkers thuis voldoende bewust van de risico's op privacy-inbreuk en computercriminaliteit? Aan de hand van vragenrondes laat het programma zien hoe en waarom men persoonlijke gegevens het beste kan beschermen. Thuis kan mee worden gedaan via een second screen.
Vijf speciale, privacy-gerelateerde afleveringen van De Universiteit van Nederland, het project van Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn waarbij wetenschappers elke dag gratis college geven op internet. De slimste koppen bespreken uiteenlopende onderwerpen en leggen alles wat ingewikkeld is op een begrijpelijke manier uit.
RauwkostOok onze vrienden van Rauwkost komen met een speciale editie van hun webonly-show die volledig in het teken staat van privacy. Onze YouTubers lichten toe of zij over privacy nadenken en hoe zij met hun eigen privacy omgaan op hun sociale mediakanalen en in hun video’s. Zeker als je alles van jezelf op video vast legt en op YouTube plaatst is er natuurlijk niet veel ruimte meer over voor privacy.
3Doc: Terms and conditions may apply
Donderdag 20 oktober om 23:30uLees jij de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid verbonden aan de website die je bezoekt, de telefoontjes die je pleegt, of app die je gebruikt? Zeer waarschijnlijk niet. Je gaat in goed vertrouwen akkoord, zelf als het betekent dat je daarmee misschien wel je ziel verkoopt. Zoiets lijkt onwerkelijk maar deze contracten maken het bedrijven en overheid wel steeds makkelijker persoonlijke informatie te gebruiken voor allerlei doeleinden. Waar ga je eigenlijk werkelijk mee akkoord als je de button 'akkoord' hebt aangeklikt?
Mr. Robot (seizoen 2)De jonge programmeur Elliot Alderson (Rami Malek) werkt overdag bij een internetbeveiligingsbedrijf, maar ‘s nachts gebruikt hij zijn hackerskunsten om zo vrienden en kennissen te beschermen tegen mensen met kwade bedoelingen. Op een dag wordt hij gerekruteerd door een onbekende man die 'Mr. Robot' op zijn jasje heeft staan. Mr. Robot (Christian Slater) vraagt Elliot om lid te worden van een hackersteam genaamd "fsociety" met als doel juist dat bedrijf te vernietigen, waar Elliot de beveiliging voor doet.
3Doc: Addicted to my phone
Maandag 24 oktober om 23:10uDoor het aanbieden van gratis apps op mobiele telefoons, krijgen bedrijven toegang tot ons persoonlijke leven. Een Deens TV onderzoeksteam neemt de proef op de som en biedt een zaklamp-app aan. Wat de gebruiker niet weet is dat door het te installeren ze toegang geven tot camera, microfoon, foto's, teksten en gesprekken. Dit is zeker niet nieuw, de makers hebben de gebruikersvoorwaarden van facebook overgenomen. Ook politici nemen hun mobiele telefoon met alle handige apps overal mee naar toe. Vertrouwelijke informatie kan zo op een volledig legale manier in handen van derden komen. We verkopen probleemloos onze privacy om gebruik te mogen maken van 'gratis' diensten.
3Doc: The Thread
Dinsdag 25 oktober om 22:55uOnmiddellijk na de aanslagen tijdens de marathon in Boston in 2013 stroomt het internet vol met beelden van amateurfilmers. Gesterkt door de aanmoedigingen van hun volgers, gaan gebruikers van het internet platforms Reddit en twitter op zoek naar de daders. Social media trekt niet alleen de rol van informatieverstrekker naar zich toe, maar ook die van detective, aanklager en rechter. Met bronnen onderzoek en privacy houdt men geen rekening en de verdachtmakingen gaan al snel over en weer. Al snel gaan de naam en persoonsgegevens van een onschuldige jongeman de hele wereld over. Een documentaire over een moderne heksenjacht.
3Doc: Panopticon: illusie van privacy
Woensdag 26 oktober om 23:10uDe meeste mensen hebben niets te verbergen. Toch neemt de controle over ons persoonlijk leven toe en onze privacy staat onder druk. De onthullingen van Amerikaan Edward Snowden, voormalig medewerker van de CIA, dat de Amerikaanse veiligheidsdienst op het internet spioneert, laat zien dat er veel data wordt verzameld en openbaar wordt gemaakt. Maar hoe gebeurt die aantasting van onze privacy precies? Waarom loopt de privacy in onze democratische maatschappij gevaar en wat zijn de gevolgen van de aantasting van privacy?
Super Stream MeIn een wereld waarin alles steeds meer openbaar wordt, vragen programmamakers Tim den Besten en Nicolaas Veul zich af: hoe belangrijk is privacy nog? Om daar achter te komen gingen Tim en Nicolaas het psychologisch experiment 'Super Stream Me' aan waarin ze hun levens 18 dagen lang openbaar maakten; van wc bezoek tot aan een sessie bij de psycholoog. Bewapend met een camera, die in directe verbinding stond met een livestream, streamden zij 24 uur per dag hun leven.
Verfilming van het boek Boy 7 van Mirjam Mous. We kijken mee met Sam, een jongen die bijkomt in een drukke metro, maar niet weet wat zijn naam is en hoe hij daar terecht is gekomen. Met behulp van Lara, die hij ontmoet in de metro, gaat hij op zoek naar zijn identiteit. Samen proberen ze het raadsel op te lossen, maar gaandeweg blijkt dat hij in groot gevaar verkeert.
3Doc: We live in Public
Vrijdag 28 oktober om 23:35uIn deze docu zien we hoe de carrière van Josh Harris, een man die praktisch aan het kraambed van het World Wide Web stond, zijn visie omzette in een vorm van entertainment waar Big Brother weleens alles van afgekeken kan hebben. "In een toekomst waarin internet ons leven gaat beheersen, worden we allemaal gevangen gehouden in een kooi van informatie. Dus waarom die informatie niet gewoon delen met de rest van de wereld?" Wat volgt is een bizarre serie aan experimenten, waarin het privéleven van deelnemers (en uiteindelijk zichzelf) 24 uur per dag gevolgd kan worden. Klinkt bekend, niet? Harris zou je in dezelfde adem als Steve Jobs en Bill Gates mogen noemen, maar daar waar Jobs en Gates uitgroeiden tot succesvolle ondernemers is Harris ten onder gegaan aan zijn eigen idee.
(Bron: npo.nl)Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_GRECAPTCHA | 5 months 27 days | This cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Advertisement". |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
bcookie | 2 years | This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page. |
lang | session | This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website. |
lidc | 1 day | This cookie is set by LinkedIn and used for routing. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
YSC | session | This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors. |
_gat_gtag_UA_116473530_1 | 1 minute | This cookie is set by Google and is used to distinguish users. |
_gat_UA-116473530-1 | 1 minute | This is a pattern type cookie set by Google Analytics, where the pattern element on the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. It appears to be a variation of the _gat cookie which is used to limit the amount of data recorded by Google on high traffic volume websites. |
_gid | 1 day | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
bscookie | 2 years | This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags. |
IDE | 1 year 24 days | Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile. |
prism_476809757 | 1 month | Used by ActiveCampaign to track usage of newsletters |
test_cookie | 15 minutes | This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
CONSENT | 16 years 7 months 5 days 13 hours | No description |
li_gc | 2 years | No description |
UserMatchHistory | 1 month | Linkedin - Used to track visitors on multiple websites, in order to present relevant advertisement based on the visitor's preferences. |